
Artikel
Sätt barnens trygghet i centrum för att nå ökad närvaro i förskolan.I den här artikeln beskriver Fredric Gieth, rektor för Milstensgårdens förskola i Borås, hur man genom fokus på att barnen trivs...

Artikel
Ett begrepp vi ofta stöter på i förskolan är barnsyn. Men vad betyder det egentligen? I tre artiklar kommer vi beskriva, tolka och reflektera över begreppet. Denna första del handlar om vad barnsyn...

Artikel
Hur ser vi på barn som pussas, kramas eller visar sig nakna för varandra? Det undersöker Magdalena Hulth, doktor i pedagogik vid Stockholms universitet, i en ny avhandling. – Frågan om barns...

Artikel
Kamratintegration och hur förskolor hanterar nyanlända familjers första steg in i den svenska förskolan är något som Charlotte Styrenius Löthman har forskat på. Hon har sett hur viktigt det är med...

Artikel
Rönneholms förskola i Malmö är en av Sveriges största förskolor. Nära och tillitsfullt ledarskap, smart organisering, god föräldrasamverkan, motiverade pedagoger och kollegialt lärande är nycklar...

Artikel
Ett tvärvetenskapligt forskningsprojekt om förskolebarns talspråk och berättande pågår just nu. Det är Högskolan i Borås som driver det, med docent Peter Andersson Lilja som projektledare.

Artikel
På förskolor i Sverige i dag har både barn och pedagoger ofta olika modersmål. Biskopsgårdsmodellen är ett språkfrämjande arbetssätt som utgår just ifrån de förutsättningarna. Här ger leg. logoped...

Artikel
Förskolan Sommarlust i Kristianstad använder progressionsmallar för att dokumentera det enskilda barnets lärande.

Artikel
I tre års tid har Tyresö förskolor drivit ett viktigt hållbarhetsprojekt. Det handlar om ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbarhetsarbete i samarbete med den akademiska forskningen. En fjärde...

Artikel
Om den dimrade LED-lampan ger ifrån sig ett icke-visuellt flimmer är det bättre att ha den helt tänd eller helt släckt. Hillevi Hemphälä, legitimerad optiker och universitetslektor i synergonomi, ger...

Artikel
För att främja den biologiska rytmen hos både barn och vuxna är det bra att försöka följa utomhusljusets rytm och egenskaper även inomhus. Hillevi Hemphälä, leg. optiker och universitetslektor i...

Artikel
Vuxna följer oftast sociala normer och lyssnar artigt till varandra, oavsett hur spännande situationen är. Men för barn är det en helt annan sak. Det tar ofta flera försök innan de lyckas få andra...

Artikel
Även om Folkhälsomyndigheten undersökt barns skärmanvändning på fritiden kan vissa faktorer överföras till förskolan, berättar Helena Frielingsdorf, läkare och utredare på Folkhälsomyndigheten.

Artikel
Hur går det till att börja forska? Och hur väljer man forskningsprojekt? Maria Magnusson och Lise-Lotte Bjervås forskar på Linnéuniversitetet.– Förskolan ska vila på vetenskaplig grund – och det är...

Artikel
Lek är livsviktigt och ger sociala färdigheter, kunskaper och välmående. Men hur gör vi med barnen som inte får fatt i leken, där turtagningen går snett och samspelet inte flyter? Ny forskning...

Artikel
”Förskolan som hälsofrämjande och attraktiv arbetsplats”. Det är namnet på ett unikt samarbete och forskningsprojekt mellan Mittuniversitetet och Östersunds kommun. Två olika institutioner vid...

Artikel
Det kommer att bli brist på förskollärare enligt Skolverket. – Men problemet är också att förskollärarna är ojämnt fördelade, kommenterar Christian Eidevald, gästprofessor i pedagogik vid...

Artikel
När vi läser högt med syfte att utveckla barnens språk och kunskaper, krävs en helt annan medvetenhet än när vi läser högt för exempelvis nöjes skull. I den här artikeln ger Maria Heimer exempel på,...

Artikel
Barnkonventionen slår fast att ”barnets bästa” alltid ska beaktas i de beslut som påverkar ett enskilt barn eller en grupp barn. Detta är välkänt för de flesta som arbetar i förskolan, men hur kan...

Artikel
Det har hittills funnits sparsamt med forskning om den viktiga introduktionen i förskolan. Men nu är det uppmärksammade forskningsprojektet i Lund klart. Martina Andersson Søe, fil.dr i...