Ett litet bord med en kaffekopp och tre böcker.

Forskning till kaffet! Nytt om vårdnadshavares delaktighet

Publicerat

Det är viktigt att följa ny forskning på förskolans område – men hur ska man hinna? I serien ”Forskning till kaffet” berättar fil.dr Linn Eckeskog om intressant forskning på ett nytt sätt. I en kort film tolkar och sammanfattar hon resultaten utifrån sitt perspektiv som kommunikationsvetare med förskola som särskilt fokus. Detta första avsnitt handlar om vårdnadshavarnas delaktighet i förskolans undervisning. Häng med från början!

Författare

Film: Vårdnadshavarnas delaktighet

Vårdnadshavarnas delaktighet i förskolan, vad innebär den? Vad är det egentligen de ska vara delaktiga i? I filmen berättar Linn Eckeskog om en ny vetenskaplig studie som handlar om just detta.

Video file
Diskussionsfrågor
  • Hur vill ni att vårdnadshavarna är delaktiga i er verksamhet?

  • Hur förmedlar ni till vårdnadshavarna vilken rätt till delaktighet de har, och hur ni önskar att de är delaktiga?

  • På vilka sätt använder ni dokumentation för att bjuda in till delaktighet – och fungerar det för alla?

  • Hur kan ni göra det lättare för vårdnadshavare att känna sig bekväma med att uttrycka sina tankar om undervisningen?

Läs hela den vetenskapliga artikeln här: Öhman, C., Hugo, M., & Augustine, L. (2024). Vårdnadshavares uppfattningar av delaktighet i förskolan.


Filmens innehåll i text:

Vad är egentligen en ”delaktig” vårdnadshavare?

Vet ni vad, jag har just läst en vetenskaplig artikel som ligger precis mitt i mitt eget intresseområde – kommunikation med vårdnadshavare – och den handlar om det där riktigt kluriga: vårdnadshavares delaktighet i förskolan. Vad är delaktighet – och vad är det egentligen man ska vara delaktig i?

Forskarna – Charlotte Öhman, Martin Hugo och Lilly Augustine vid Jönköping universitet – har intervjuat 20 vårdnadshavare med särskilt fokus på delaktighet i undervisningen.

Det är alltså en ganska liten studie, men den är angelägen. Mycket av den forskning som finns om föräldrasamarbetet i svenska förskolor fokuserar nämligen på personalens perspektiv – inte vårdnadshavarnas. Jag är själv medskyldig till det.

Så vad kommer de då fram till?

Ja, det är inte helt solklart det här med delaktighet. Varken för er eller för vårdnadshavarna.

Författarna sammanfattar resultaten i fyra teman, som jag fritt vill sammanfatta så här:

1. ”Delaktighet i förskolan handlar om att bli sedd och mött

Förskolan är en viktig plats i samhället och i familjernas liv – och en plats för förtroendefulla möten. Vårdnadshavarna vill känna personalen, och att personalen ska känna dem. De vill bli sedda som de komplexa människor de är – och att inte bara barnen, utan också familjerna, ska bli inbjudna i den där fina förskolegemenskapen.

2. ”Delaktighet i förskolan handlar om att bli förstådd på olika sätt”

Personalen och vårdnadshavarna delar vardag och lär med tiden känna varandra. Känslan av delaktighet växer när vårdnadshavarna upplever sig bemötta med respekt och lyhördhet. Ni som arbetar i förskolan gör rätt i att känna in familjernas livssituationer. Tänk att viljan till delaktighet kan finnas där, påminner vårdnadshavarna, även när tiden eller orken inte riktigt räcker till.

3. ”Delaktighet i förskolan handlar om att mötas genom information”

För att vårdnadshavarna ska kunna vara delaktiga krävs information om vad som händer i verksamheten. Men personalen behöver också vara lyhörd för varje vårdnadshavares livssituation och anpassa sina kommunikationssätt. Kommunikation behöver ske på flera olika sätt och i olika former.

4. ”Delaktighet i förskolans undervisning handlar om att mötas via dokumentation”

Vårdnadshavarna gillar dokumentation, som i studien beskrivs som en slags brygga mellan förskola och hem. Dokumentationen är något konkret att mötas i – och kan öka förståelsen för undervisningen liksom känslan av delaktighet, förutsatt att den är lätt att ta till sig.

Vad kommer de då fram till?

1. Som jag läser artikeln finns en tillit till personalens förmåga och undervisning – och en viss tvekan till att kliva in och vara delaktig, eller att ”lägga sig i” undervisningen.

2. Delaktighet förutsätter en förtrolig och tillitsfull relation till förskolans personal, och därför är personalens kommunikationsförmåga avgörande. Personalen behöver kunna anpassa information och dokumentation efter olika individer, och ha förståelse för familjernas olika förutsättningar till delaktighet. Livet pågår, liksom.

3. Kanske, säger författarna, behöver personalen bli ännu bättre på att föra dialog med olika vårdnadshavare – och sannolikt är det en god idé att tydligare förklara vad undervisning i förskolan egentligen innebär.

Det jag tar med mig från studien är att ni som jobbar i förskolan alltid behöver anstränga er för att lyssna in vårdnadshavarna, visa förståelse och möta dem med värme – i alla lägen ni kan.


Illustration: Adobe Stock.