Rörelsebanor och motorik på Halloween
Sväva som ett spöke, skratta som en häxa, krypa som en spindel … Rörelse och koordinationsträning passar väldigt bra ihop med Halloween. Emma Johansson och Johanna Norin arbetar med både grov- och finmotorik i olika utomhusmiljöer, och här berättar de om rörelsebanor med Halloweentema.
Tillsammans med sin barngrupp på förskolan i Sköndal utanför Stockholm har Emma och Johanna tagit sig till en närliggande idrottsplan som undervisningsarena för att ha olika rörelsebanor där.
– Det går att få in rörelse även när det handlar om olika högtider. (…) Eftersom det just är Halloween nu ska barnen få pröva på att krypa ihop och rulla som pumpor, gå baklänges som skelett, krypa som spindlar och liknande … Det är bra för koordinationen! Vi har också jobbat mycket med känslor och ansiktsuttryck och det passar ju vid denna högtid. Hur är man när man är rädd, till exempel?
Det är lämpligt att pedagogerna själva visar med kroppen först: hur man svävar fram som ett spöke, hur man beter sig som ett monster, hur man skrattar som en häxa … Pedagogerna behöver alltså vara aktiva med barnen.
Det går också att omforma välkända lekar. ”Kom alla mina kycklingar” kan ju bli ”Kom alla mina skelett” eller liknande. Många barn klär också gärna ut sig i Halloween-tider och gestaltande och rörelse är ju läroplansmål.
Men både Emma och Johanna betonar att det går att få in rörelse i princip i samtliga högtider. Det är bara fantasin som sätter gränser. Många barn i dag har stora rörelsebehov, och här kommer de omedvetna rörelserna in på ett naturligt sätt. De grovmotoriska rörelserna fungerar bra som en inledning till det mer finmotoriska skapandet.
Mycket att göra också vid andra högtider
De berättar om hur de arbetar vid andra högtider: vid påsk använder de exempelvis fjädrar vid sina uteaktiviteter:
– Ja, då har vi haft en hinderbana som vi dekorerar med fjädrar. När alla barnen besegrat banan, skapar vi tillsammans. Och i december kan vi till exempel gömma tomteluvor i skogen, som barnen sedan ska springa och leta efter. Det går också att rulla som ett påskägg, hoppa som en påskhare eller springa som en tomtenisse … Det gäller bara att som pedagog vara kreativ. Det är dock viktigt att det alltid finns någon typ av igenkänning för barnet.
Idrottsplatsen
Denna Halloween ska de alltså vara på en idrottsplats med barngruppen. Emma och Johanna menar att det är spännande platser som förskolan kanske inte alltid tänker på att använda. Men alla har rätt att vara på dem. De är dessutom inhägnade och den öppna ytan skapar en rymd, inte minst ljudmässigt. Detta bidrar till att skapa bra och strukturerade undervisningstillfällen.
De påminner om att det kan vara bra att ha med sig någon typ av material för att kunna skapa rörelsebanor: koner, ärtpåsar, plastpåsar fyllda med något … Men det går också bra att använda sig av ryggsäckar, eller annat. De avslutar:
– Barnen berättar därhemma vad de gjort och var de varit, så kan vi dessutom skapa nyfikenhet för våra idrottsanläggningar är det bra. I vissa områden kanske föräldrar inte känner till att man får vara på dem. Men vi vet att barnen tagit med sig sina föräldrar till skogen, efter att vi varit där. Idrottsplatser och fotbollsplaner ligger ofta inte långt från förskolor. När vi använder dem som en av våra undervisningsmiljöer, så introduceras barnen för dem. Det kan skapa ett intresse som i sin tur kan leda till mer fysisk aktivitet på ledig tid, tillsammans med vårdnadshavarna.
Lästips
Fysisk aktivitet i förskolan av Daniel Berglind, Natur & Kultur, 2023.
Läs en längre intervju med Emma och Johanna här om deras syn på naturen som undervisningsarena: Emma och Johanna har flyttat ut sin undervisning.
Tidigare artiklar och filmer med Emma och Johanna
Läs en längre intervju med Emma och Johanna här om deras syn på naturen som undervisningsarena: Emma och Johanna har flyttat ut sin undervisning
Se en tidigare film och läs om hur de jobbar med vatten och volymer: Volym och kemiska processer med vatten
Se en tidigare film och läs om hur de jobbar med rep i skogen: Att jobba med rep tillsammans med barnen
Se en tidigare film och läs om hur de jobbar med blåbärsmålning i skogen: Blåbärsmålning i skogen
Se en tidigare film och läs om deras planering av material, mat och annat: ”Så här gör vi”: Praktiskt guide för undervisning utomhus
Se en tidigare film och läs om hinderbana i skogen: Att jobba med hinderbana
Se en tidigare film om skapande i skogen: Skapande i lugn skogsmiljö med gips och lera
Illustration: Shutterstock